Tilsyn i skoven, bi i sne og kirsebærhonning

De sidste par dage har sneen pakket bistaderne ind i snedyne og mulvarpen holder sig under jorden. Men ikke i ro. Resultatet af den arbejde ses tydeligt over jorden. Den har travlt.

Muldvarpeskud med sne på
I dag kikkede jeg til overvintringskassen i skoven. De er også livlige og det er svært at få lov at tjekke tavlerne for foder. For en sikkerheds skyld fik de 1,25 kg Apifonda.
Solen ramte de to stader et par timer og straks skulle nogle af bierne ud og kikke.


Kuglen må vente til jeg kan åbne og kikke uden alt for stort varmetab. Jeg rensede skuffen i bunden for døde bier og lidt skimlet træ. Også her var enkelte bier ude at kikke, da solen ramte flyvehullet.

Døde bier i skuffen under kuglen - færre end i opstablingsstaderne

Allerede dagen efter blev dagen jeg tjekkede kuglen. Familien er stadig stor og sidder forrest i kuglen. Det giver plads til at skifte ring med foder ind igen, så der er mad nok.

Familien er stadig stor

Fodertavle fra fryseren, varmet op med hårtørrer inden den sættes i. Vejer over 2 kg.

Biavleren på vinterarbejde i bikuglen
En time efter jeg havde åbnet kuglen opdagede jeg aktivitet ved flyvehullet. Enkelte bier ude for at lufte vingerne. Lyset og tavlen med foder har åbenbart bragt en del bier i forårshumør. En del har åbenbart benyttet chancen til at tømme tarmen.

Lige ud af flyvehullet og lette sig i sneen.......


Jeg har fået et glas honning af søde Eva. Ikke helt almindelig honning. Et lille glas kirsebærhonning. En flot farve og særlig smag. Noter af kirsebær som nogen ville udtrykke det :-). Konsistensen er næsten flydende, Uhm.....

Kirsebærhonning fra Susålandets Biavl



Kommentarer