Sværmfamilien, første høst og øh polsk voldtægtshonning....

Sværmfamilien på Drøsselbjerg har klaret sig. De samler nektar og er flittige. Den tilbageblevne familie har ikke fået ny dronning, men der er stadig masser af yngel. Og dronetavlen er også fyldt op med nektar :-).
Generelt er de to familier livlige. Kommer gerne op og hilser og stikker også i handskerne. De har det med at sidde der, hvor jeg skal have fat i tavlerne. Meget nysgerrige.

Søndag morgen var det tid til bittømmer og så høst mandag morgen. 19 tavler i den dronningeløse familie gav 28 kg og 12 tavler i den anden gav 20 kg. I alt 48 kg på de to opstablingsstader. Gætter på der er en stor procentdel raps i Drøsselbjerghonningen i år. Vi får se, hvor hurtigt den krystaliserer.


Et smukt syn - flot forsegling af moden honning
 Kasserne med tavler blev transporteret til slyngning i skoven og da bilen var varm fik kasserne lov til at stå der indtil de skulle slynges.

31 tavler klar til transport
Og så kom refraktometeret i brug for første gang. Det viser en vandprocent på 18 % og det er super.


De første 10 kg er allerede solgt. Jeg har en kurdisk familie, som gerne vil have tavlehonning. De fik 7 tavler med i alt 10 kg honning.

Og så dagens kuriøsitet. For nogle dage siden fik jeg to glas polsk honningsmagsprøver af en kollega. Jeg synes det kunne være sjovt at oversætte, hvad der stod på etiketterne. Jeg brugte Google-translate. Den en var en  multiple-flower-honning. Fint. Den anden var mere pudsig. Google oversatte den til 'voltægtshonning-honning', ikke rart vel..... Den har jeg ikke smagt endnu. Venter lige på en mere kvalificeret oversættelse, så kommer den her.

Polsk honning - en lille smagsprøve
Bierne i skoven må vente med honningfratagning til lørdag. En komliceret proces med nedlukning af kuglen.

Kommentarer