Fodertid, varroabehandling og en ny biavler

Det er blevet fodertid. Og tid for varroabehandling. Alle fire familier virker ok, lidt livlige bier, men masser af yngel. Og droner er smidt på porten. I skoven bærer de præg af en ny dronning. Der er ikke mange tilbage af den gamle dronnings yngel.
For mig fungerer det fint med hønsevandspande. Lige når beholderen sættes ned er der bier der drukner, men de får hurtigt lært at hende sukkervand uden at drukne.


Og når de første 3 kg er hentet ned, det tog under et døgn, er det tid til myresyrebehandling. Jeg fortsætter med Nassenheiderfordamperen. Synes den har fungeret godt tidligere. Den sidder i stadet en uges tid og så får de mere foder.

Nassenheider klar til brug. ladet med 150ml 75% myresyre
Og mens jeg fodrede på Drøsselbjerg kom der en lokal biavler forbi. Tiltrukket af salgsskiltet. Han og fruen var inde og se staldene og han fortalte at han er ny biavler. Har selv konstrueret en presse, som han synes fungerer godt. Den må jeg se ved lejlighed. Senere på dagen kom han forbi med et glas honning og foreslog vi byttede honning. God ide.

Flot gylden velsmagende honning fra Bildsø
Og så er bienenkuglen sendt på pension. Den kommer aldrig til at fungere i skoven. Luftfugtigheden er for høj og den er svær at styre. Efter dronningens død tidligt på sæsonen gik det galt. Bierne fyldte de tomme celler op med honning og dronningen have meget få celler til sin rådighed. Og sidste år sværemde dronningen. Tilsynet med bierne rummer også en del udfordringer. Det er stadig en spændende ide. Måske kan den genopstå på Drøsselbjerg.

Sådan kan det se ud på Drøsselbjerg, når jeg sidder og fabulerer i min blog. Ind i mellem overvejer jeg om det er ulejligheden værd, men hver gang jeg møder en kunde eller biavler, der har læst på bloggen, så bliver jeg bekræftet i, at der er læsere som følger med. Til nu 25.400 besøg.
For mig selv har det betydning i det daglige arbejde, når jeg er i tvivl om, hvornår jeg fx høstede, gav myresyre, osv. sidste år, eller året før.

Skriveplads med solnedgang over bæltet
Og så fik jeg en dejlig kop med en humlebi af Aksel. Apropos humlebier er de stadig på vingerne. Flittige gæster i Cotoneaster, lavendel og zinnia.

Test med varm kaffe.....



Kommentarer